tirsdag 28. august 2012

Status- og generell oppdatering :)

 Termin: 16. Oktober

♥ På vei: 33 uker

♥ Igjen til termin: 7 uker

♥ Utålmodig: nei, utålmodig er vel også feil ord..Jeg hadde ikke blitt lei meg om hun hadde kommet nå, men det er ikke fordi jeg begynner å bli lei av å gå gravid, Er vel heller redselen for at det skal gå galt igjen som gjør at hun gjerne kan komme nå..:)

♥ Aktivitet innenfra: Rutine morgen og kveld..Og heldigvis litt innimellom også.. <3 Stort sett mest om formiddag/tidlig ettermiddag, men av og til glimter hun til med en skikkelig karatetrening utpå kveldingen også :) Hun blir også veldig aktiv når jeg er på ctg! :)

♥ Fødselen: Ser litt lysere på dette nå, er ikke like redd som jeg var tidligere..:) Hjelper at hun har lagt seg med hodet ned også..:)

♥ Plager: Bekkenet holder seg stabilt så lenge jeg ikke overbelaster det. :)

♥ Søvn: Nå sover jeg greit igjen, hjelper med nok kontroller, det gjør faktisk underverker for søvnen! :)

♥ Hodet festet: Det skjer vel ikke før rett før fødselen på meg tenker jeg..

♥ Kynnere: Bare blitt mindre og mindre av dette igrunn.. Noen vonde innimellom, men ikke på langt nær sånn som tidligere..

♥ Tungt: Begynner å bli litt tungt nå ja, er "litt" forantung nå..:P

♥ Høygravid: Nei.

♥ Vann i kroppen: Littegrann i bena på kveldene, men ikke noe særlig nevneverdig..

♥ Utstyr: Fått kjøpt mitt første sett som jeg la ut bilde av her tidligere..:).. Har jo kjøpt to par sengesett også, tror ikke jeg har fått vist de, men de har lagt pent i pakken siden jeg kjøpte de..:P Blir nok et bilde eller to når jeg har redd opp dynene :)

♥ Neste kontroll: Ctg 4.9 og ultralyd 5.9

♥ Sykehusbag: Fortsatt ikke påtenkt. Vil jo mest sannsynlig både ha tid til å pakke sykehusbagen, bag til Joachim og rekke innom en del vaktskifter før minsten kommer, så ikke noe stress med bag'er her i gården..:)

♥ Matkick: Vært forholdsvis rolig med dette i det siste, fortsatt smaker jo pomm fri helt himmelsk...:P

Viktige datoer, funnet på babyverden(tror ikke alt stemmer helt med datoene, men krysser jo av etterhvert)
Hjertet begynner å slå 19.februar
Embryoet beveger seg 14.mars
Alle indre organer er formet 21. mars
Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster 21.mars
Risiko for spontanabort avtar 4. april
Kvalmen avtar for de fleste 11. april
Kjønnet begynner å bli tydelig, ikke på ultralyd 18. april
Fosteret svelger og tisser 2. mai
Tid for ordinær ultralyd 22 mai.
Du kan kjenne fosterets bevegelser 16. mai
Fosteret begynner å få et søvnmønster 30. mai
Fosteret begynner å høre 20. juni 
Ni av ti barn overlever om de blir født nå 18.juli
Mange fostre legger seg med hodet ned nå 22. august



Så, over på den generelle oppdateringen! Hva har skjedd siden sist. :) På torsdag dro vi til Hovden på hyttetur, gjett om Joachim syntes det var gøy da! :) Så gøy at da jeg hentet han i barnehagen igår så ville han at vi skulle dra på en ny hyttetur da, og i går kveld lekte han at han skulle dra på hyttetur med trehjulssykkelen sin og jeg måtte være hos besteforeldre mens han var på hytteturen..:P

Hytteturen var kjempekoselig, vi dro sammen med min bror og hans familie og min søster var også med. :) Men jeg merker så absolutt at jeg ikke var hjemme, hadde ikke helt den samme tryggheten med å bare kunne dra inn på sykehuset hvis det var noe, og helt andre rutiner enn hjemme, så jeg var nok litt i høyspenn til tider på grunn av at jeg ikke hadde full kontroll over når hun beveget seg sist og hvor mye hun beveget seg osv.. Derfor blir det absolutt ingen hyttetur igjen før minsten er ute..:)


Så, idag var jeg på ny kontroll på sykehuset, med ctg og ultralyd. :) 

Da vi satt på venterommet før ctg'en fikk jeg også en telefon fra kontoret til gynekologen jeg går til. De hadde fått svar på blodprøvene jeg tok der sist angående antistoffet som ligger å lurker i kroppen min, og ville ha en ny prøve idag eller imorgen.. Jeg dro jo selvsagt rett ned dit for å få tatt en ny prøve. Syntes det var litt skummelt at de nå ville ha ny prøve med en gang og ikke om et par uker som det har vært tidligere, men samtidig er det jo godt at de tar det alvorlig og sjekker grundig. :) 



Ble tatt imot av samme jordmor som tok oss imot da Nora Sofie var død, så dette var litt småspesielt, men samtidig litt godt.. litt godt at hun har tatt en ny ctg på meg som var helt fin :) Faktisk så måtte jeg ligge lenger enn vanlig på ctg'en fordi minsten var så aktiv, og jordmor ville se at hun roet seg også..:)
På ultralyden etterpå kom vi inn til ei hyggelig og grei lege som sjekket vår dyrebare prinsesse så grundig man kan sjekke :) Tok masse mål, noe som ble bittelitt vanskelig siden minsten fikk hikke når vi kom inn dit, men litt utfordringer må jo disse legene få.;)
Ultralyden viste at morkaken fungerer helt fint, god blodgjennomstrømning, helt normal mengde fostervann og ei helt perfekt lita jente..:) Ganske så på gjennomsnittet ligger hun, og hun er estimert til å veie ca. 2200g nå, så foreløpig ser det ut til at minsten faktisk også skal bli minst til fødselen også..:) For å ta igjen storesøster må hun jo legge på seg 1500g på 2 uker, og det tror jeg er litt urealistisk..:)

Bare krysse fingrene for at det ikke øker noe! :)


Og til sist, magebilde kommer imorgen! Skulle jo tatt idag, men ble litt stress med alt på morgenen, så derfor kommer det et bilde imorgen.. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar