tirsdag 10. april 2012

Røyking og graviditet.

Jeg har vel egentlig samme synspunkt når det kommer til alt av røyking og rusmidler under graviditet. Og jeg er helt enig i at alt ikke er like skadelig, men her er mine tanker i hvert fall angående røyking i svangerskapet.

Noe jeg egentlig syns at er trist er at i mange debatter og sånn på nettet så er liksom det eneste fokuset "antirøykere" har at mødrene som røyker er dårlige mødre. Det er ikke min mening, jeg har hatt flere røykende gravide venninner og de er absolutt ikke noen dårlige mødre.

Det jeg reagerer på er røykende gravide som ufarliggjør og bagatelliserer det. Dette er typen kommentarer som jeg ikke liker: «jeg har en venninne som røyka i alle sine svangerskap og hun har helt friske barn», «min mor røkte med meg og mine søsken og ingen av oss har tatt skade av det»
Helt greit det, men det er ikke den forbanna risikoen for astma og allergier jeg tenker på, jeg tenker på den økte risikoen for å ikke få barnet med seg hjem! Den økte risikoen for å måtte planlegge begravelse i stedet for dåp.

Hvorfor velge å leke med prosentsjansene for liv eller død for barnet ditt? 

Uansett hva du sier til deg selv om at det må jo være bedre for barnet at du røyker litt enn å gå rundt med røyksug og div. røyksluttsymptomer. Uansett om du forteller til deg selv at den og den og den røyket og fikk friske levende barn. Uansett hva du sier til deg selv angående røykingen, så er fortsatt risikoen økt for at barnet ditt dør når du røyker. Joda, sjansen for å få et levende barn er fortsatt større, men vil du ikke helst at sjansen for å planlegge dåp skal være så stor som det er mulig å få den?

Jeg er overbevist om at jeg ville fått enda kortere tid sammen med min lille jente hvis jeg hadde røkt.
Jeg kan bare forestille meg hvor mye klandring og smerter en røykende mor har det hvis barnet dør, spesielt da hvis det dør i magen pga morkakekomplikasjoner..  Sitte igjen med den at alle andre røykende mødre får jo beholde barnet sitt. Kanskje følelsen av at hver eneste røyk har bidratt til å ta livet av det høyt elskede og ønskede barnet sitt.. Nei, jeg klarer ikke helt å forestille meg dette, noe jeg helt ærlig må si at jeg er glad for at jeg slipper. Jeg tok ingen valg som dermed gjorde at risikoen for å miste barnet mitt økte, så dette må jeg bare innrømme at jeg ikke klarer å sette meg helt inn i.. Det vil nok kanskje hjelpe hvis ingen fortalte at barnet kan dø pga røykingen, hvis det bare ble fokusert på mindre barn, astma og allergier, og for å ikke snakke om alle de andre røykende gravide som bagatelliserer og ufarliggjør røykingen.

Jeg vet ikke hvordan leger og jordmødre forholder seg til røykende mødre, om de stadig vekk forteller om hvor skadelig det kan være, om de bare nevner dette eller om de i det hele tatt forteller om den økte risikoen for fosterdød.
Da jeg ventet Joachim var det ingen som fortalte meg at svangerskapsdiabetes ga økt risiko for fosterdød, heldigvis googlet jeg ikke dette heller.
Så kanskje legene lar vær å nevne at det er økt risiko for dette ved røyking også..

Og nå tenkte jeg å heller bare avslutte med en hel del fakta jeg har funnet litt her og der angående røyking i svangerskapet. Så da vet dere det at det herfra bare er faktasaker. :) 
  • Kullosen i sigarettrøyken fortrenger oksygenet fra de røde blodegemene og gjør at fosteret hele tiden lider av litt surstoffmangel.
  • Hos mor har kullosen forsvunnet etter ca. to timer, for fosteret tar det ca. sju timer før konsentrasjonen er halvert.
  • Nikotinet i tobakken gjør at blodårene trekker seg sammen så barnet får dårligere blodtilførsel.
  • Det er flere tilfeller av abort og dødfødsler blant røykere. Barna har ofte litt mindre og trangere luftveier, de er generelt litt svakere og har oftere umodne lunger.
  • Dersom du kutter røyken helt før 4. måned er det vanskelig å finne alvorlige skader på barnet senere.
  • Det er like skadelig å røyke light-sigaretter som vanlige sigaretter, blant annet fordi de som røyker light-sigaretter ofte røyker mere og inhalerer kraftigere for å oppnå samme virkning.
  • Det er bedre å røyke lite enn å røyke mye, men den viktigste forskjellen påvises uten tvil mellom røyk og ikke røyk.
  • Røykere har ofte vanskeligere for å få i gang melkeproduksjonen. Tobakk reduserer også melkemengden etter at produksjonen har kommet i gang.
  • Hvis du tenner deg opp en røyk mens du er på ultralyd vil du kunne se at hjertet til barnet ditt begynner å slå raskere, dette skjer fordi hjertet prøver å kompensere for manglende oksygen. I tillegg vil gjerne fosteret bevege seg mindre.
  • Røyking gir økt risiko for morkake som ligger foran indre mormunnsåpning og løsning av morkaken.
  • Barnet ditt(hvis det er ei jente) vil i reproduktiv alder ha en 53% økt risiko for overvekt, 68% økt risiko for høyt blodtrykk og 32% økt risiko for svangerskapsdiabetes.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar