onsdag 18. januar 2012

Egenkomponert frøbrød

Ny liten bakedag her idag, men denne gang kun for mor..:P
Har lenge hatt lyst til å bake et grovt brød med masse frø, men de eneste oppskriftene jeg fant på frøbrød osv var kun lavkarbobrød. Det passer rett og slett ikke for meg. Så idag har jeg rett og slett komponert mitt eget brød, og tro det eller ei, men det ble vellykket. :) Grovt, masse frø og saftig! <3


Oppskriften kommer jeg nok til å modifisere enda litt neste gang jeg skal lage disse brøda, prøve med enda mer frø(og kanskje nøtter?) og litt mindre mel. Og det beste med å lage dette brødet; jeg trengte ikke ta det ut av bakebollen en eneste gang før det skulle i formene, ingen knaing. :)

Bindemiddel i frøbrød trenger ikke å være egg, men heller linfrøhvite! :) Når linfrø ligger i vann skiller de ut en slimete masse ganske lik på eggehviten og som har en super bindingseffekt i bakverk! :) Gjett om ikke det er et supert tips til eggallergikere :)
For å raske opp prosessen med å lage linfrøhvite kan man koke linfrø og vann i 5 minutter, og voila, ferdig linfrøhvite. :) ( 2 ss. linfrø og 1,5 dl. vann, denne mengden skal tilsvare ett egg)


4 kommentarer:

  1. Mmmm dette brødet så jo knall godt ut <3
    Og smart med linfrø hvite..
    Flink du er <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :):)
      ja, ikke sant, veldig greit med litt alternativer når en ikke kan spise ubegrenset med egg..:)

      <3<3

      Slett